L’atur baixa a l’abril un 3,32% a l’Alt Penedès i cau per sota de les 7.000 persones al Garraf

Dijous, 7 de maig de 2026

El mes d’abril s’ha tancat a l’Alt Penedès amb 4.463 persones en situació d’atur, fet que suposa una reducció del 3,13% respecte al març i reforça la millora del mercat laboral comarcal. Si es compara amb el mateix període de l’any anterior, la disminució és del -1,93%, consolidant així una evolució favorable sostinguda. Al Garraf, el mes d’abril ha deixat una evolució favorable del mercat de treball, amb un descens de l’atur fins a les 6.982 persones, és a dir, un -2,58% respecte al març. En termes interanuals, la reducció és del -3,36%, la qual cosa consolida la tendència positiva de fons.

ATUR
El mes d’abril s’ha tancat a l’Alt Penedès amb 4.463 persones en situació d’atur, fet que suposa una reducció del 3,13% respecte al març i reforça la millora del mercat laboral comarcal. Si es compara amb el mateix període de l’any anterior, la disminució és del -1,93%, consolidant així una evolució favorable sostinguda. Pel que fa a la taxa d’atur, es manté en el 7,86%, tot i que hi ha diferències destacades entre homes i dones: 6,11% en el cas dels homes i 9,84% en el de les dones. Amb tot, la reducció mensual ha estat generalitzada, amb descensos del -3,01% entre els homes i del -3,32% entre les dones, cosa que evidencia una millora compartida. Si s’analitza per grups d’edat, la caiguda més important es dona entre els menors de 25 anys (-13,69%), que són el col·lectiu amb una reducció més intensa. També destaquen els descensos en el tram de 25 a 34 anys (-5,24%), mentre que la resta de grups registren disminucions més moderades.

En conjunt, les dades reflecteixen una evolució positiva del mercat laboral, amb una reducció notable de l’atur mensual i una consolidació de la tendència anual, tot i que encara persisteixen diferències per sexe i alguns desequilibris sectorials.

CONTRACTACIÓ
Durant aquest període, la contractació ha arribat als 2.780 contractes. Tot i que aquesta xifra es manté pràcticament estable respecte al mes anterior (-0,57%), destaca l’increment interanual del 18,40%, que confirma el dinamisme del mercat laboral comarcal. De la totalitat de contractes, 1.127 són indefinits (41%) i 1.653 temporals (59%). Encara que ambdues tipologies registren una lleu caiguda mensual, en termes anuals presenten un creixement destacat: +20,41% en els contractes indefinits i +17,07% en els temporals, fet que apunta a una millora generalitzada de l’activitat econòmica. En relació amb la distribució per sexes, els homes concentren el 57,12% de la contractació, mentre que les dones representen el 42,88%. Pel que fa a l’evolució interanual, la contractació indefinida creix especialment entre els homes (+24,78%), mentre que la temporal ho fa amb més intensitat entre les dones (+22,64%).

Quant a la durada dels contractes, gairebé la meitat (48,60%) són indefinits o indeterminats, mentre que prop del 30% tenen una durada inferior a un mes, evidenciant una presència encara elevada de contractació de molt curta durada. Els contractes d’entre 1 i 6 mesos també tenen un pes rellevant, tot i ser menor. Si es mira la tipologia contractual, destaquen el contracte ordinari a temps indefinit (1051) i els eventuals per circumstàncies de la producció (1.331), que continuen sent els més habituals. També cal remarcar els contractes convertits en indefinits, indicadors de processos de consolidació laboral. Pel que fa a l’edat, la contractació es concentra principalment en el grup de 30 a 44 anys (29%), seguit de les persones de 45 anys o més (25%) i dels joves de 20 a 24 anys (22%). En global, els menors de 30 anys representen gairebé la meitat de les noves contractacions, evidenciant el seu pes en el mercat laboral.

GARRAF

ATUR
Al Garraf, el mes d’abril ha deixat una evolució favorable del mercat de treball, amb un descens de l’atur fins a les 6.982 persones, és a dir, un -2,58% respecte al març. En termes interanuals, la reducció és del -3,36%, la qual cosa consolida la tendència positiva de fons. En la distribució per sexes es manté la dinàmica habitual: les dones representen el 58% de l’atur (4.047 persones) i els homes el 42% (2.935). Tot i això, la disminució ha estat més intensa entre les dones (-3,39%) que entre els homes (-1,44%). La taxa d’atur se situa en el 9,03%, amb diferències destacades: 7,43% en homes i 10,71% en dones. L’anàlisi per edats evidencia una reducció generalitzada, especialment entre els menors de 25 anys (-12,93%), que registren la caiguda més notable. També disminueix l’atur en el tram de 25 a 34 anys (-5,72%), mentre que la resta de grups presenten descensos més moderats.

CONTRACTACIÓ
Pel que fa a la contractació, s’han registrat 2.170 contractes durant el període analitzat. Aquesta xifra suposa una lleugera disminució mensual del -2,82%, però un increment interanual destacat del 16,04%, confirmant la bona evolució del mercat laboral.El perfil de contractació mostra una orientació clara cap a l’estabilitat, amb 1.277 contractes indefinits (58,85%) i un 41,15% de temporals. En comparació amb el mes anterior, la contractació indefinida augmenta (+3,07%), mentre que la temporal disminueix (-10,16%). En termes anuals, ambdues tipologies creixen, però amb més intensitat en els contractes indefinits (+19,23%) que en els temporals (+11,76%). Respecte al repartiment per sexes, aquest és pràcticament equilibrat: el 50,46% dels contractes corresponen a homes i el 49,54% a dones. L’evolució interanual mostra diferències segons el tipus de contracte, amb un creixement més intens de la contractació indefinida entre les dones (+20,83%) i de la temporal entre els homes (+15,41%). En relació amb la durada, gairebé dos de cada tres contractes (65,94%) són indefinits o indeterminats, mentre que el 20,23% tenen una durada inferior a un mes. Les durades intermèdies tenen menys pes, però contribueixen a diversificar les formes de vinculació laboral. Entre les tipologies contractuals, destaca el contracte ordinari a temps indefinit (1.218), juntament amb els eventuals per circumstàncies de la producció, que continuen sent molt presents. També es mantenen els contractes convertits en indefinits, fet que indica processos de consolidació laboral.

Finalment, pel que fa a l’edat, la contractació es concentra sobretot en el grup de 30 a 44 anys (28%), seguit de les persones de 45 anys o més (27%) i dels joves de 20 a 24 anys (22%). En conjunt, els menors de 30 anys continuen tenint un pes important en el total de contractacions.

Darrera actualització: 8.05.2026 | 09:49